One-IT

15 maart 2021

Teamlid in de kijker – Steven

Geschreven door
Teamlid in de kijker
Meet Steven, één van onze System Engineers

Wij bij One-IT nemen graag de tijd om onze medewerkers in de kijker te zetten. Vandaag hebben we een één-opééngesprek met Steven.

Dag Steven, eerst en vooral willen we u bedanken om wat tijd vrij te maken voor dit korte gesprek. Graag willen we enkele vragen stellen om u kort te kaderen en te profileren binnen het bedrijf One-IT.

Hoe lang werkt u al voor One-IT en hoe bent u hier terecht gekomen?

“Vorig jaar in de zomer werd ik benaderd door One-IT met de vraag of ik interesse had om elke dag te kunnen werken met de technologie waar ik vanuit zowel professionele hoek als vanuit mijn hobby mee bezig was. Daarenboven de technologie waarmee ik van alles wat ik tot dan toe deed, het liefste werkte. Dat aanbod heb ik met plezier aangenomen en sinds september 2020 ben ik dan ook bij One-IT aan de slag.”

Wat is uw functie binnen het bedrijf en wat houdt deze functie in?

“De omschrijving van mijn functie bij One-IT is ‘System Engineer’. Ik houd mij hoofdzakelijk bezig met onze key accounts. In deze rol analyseer ik samen met onze klanten welke oplossing het beste past bij hun noden en wensen. Daarna voorzie ik de projectmatige implementatie van de gekozen oplossing.

Gezien de grote affiniteit met de producten van Microsoft zijn dit uiteenlopende oplossingen. Dit kan gaan over bijvoorbeeld een serverless infrastructure op basis van Modern Workplace, een on-premises data center met gevirtualiseerde werkruimtes of een Windows Virtual Desktop in de Azure Cloud.

Bij oplevering van dit soort projecten hoort uiteraard een stuk ondersteuning. Ook de tweedelijnsondersteuning is voor mijn rekening.”

Manu vertelde ons dat uw job zeer technisch is, kunt u ons hier enkele voorbeelden van geven?

“IT is een zeer uiteenlopend werkveld. Sommige problemen moeten we oplossen door een heropstart van de computer, met andere problemen zijn we enkele uren tot dagen bezig omdat we moeten uitzoeken waarom de situatie zich voordoet.

Er zijn zeer veel componenten die moeten samenwerken en zowel in nieuwe als bestaande omgevingen kan er van alles misgaan.

Een eerste praktijkvoorbeeld:

Medewerkers melden aan de interne IT bij onze klant dat zij niet meer kunnen inloggen. Het probleem doet zich niet bij iedereen voor. Enkele medewerkers die vroeg beginnen hebben geen last van het probleem. Hoe verder in de inloggolf, hoe meer problemen in de infrastructuur worden gemeld. We doen een analyse en ontdekken dat er een fout zit in de manier waarop het gebruikersprofiel wordt opgehaald. Hier rond werken we een tijdelijke en een permanente oplossing uit. Uiteraard zonder gebruikers te storen in hun dagelijks werkproces. Deze oplossing werkt niet enkel het probleem zelf weg, maar de algemene stabiliteit van de systemen wordt ook erg verbeterd.

Een tweede praktijkvoorbeeld:

Tijdens het opzetten van onze Windows Virtual Desktop omgevingen gebruik ik zo veel mogelijk automatisering tijdens de implementatie. In deze omgevingen zetten we voor klanten uit sterk uiteenlopende verticals werkruimte op die van over heel de wereld bereikbaar is met eender welk toestel met internetverbinding. Dit houdt in dat ik code schrijf die herbruikt kan worden. Hierdoor kunnen we zeer efficiënt schakelen en in een noodsituatie een nieuwe werkende omgeving opleveren binnen enkele uren nadat een zeer druk bezette server die nog on premises stond bij een klant onderuit ging.”

Hoe heeft de huidige corona situatie uw werk veranderd?

“Ik zou durven stellen dat we zelfs mede verantwoordelijk zijn voor het mogelijk maken van de verandering in manier van werken voor veel bedrijven. Zeker voor bedrijven waar het thuiswerken door de overheid verplicht werd gemaakt.

Zoals ik in het begin aangaf, ben ik vorig jaar bij One-IT begonnen. De belangrijkste verandering voor mij is dus de nieuwe werkomgeving, nieuwe collega’s en nieuwe klanten.

Ons werk kan worden gedaan vanaf eender welke plaats met internettoegang. Dus Corona heeft – behalve de verminderde contactmomenten aan de waterkoeler – weinig impact gehad op mijn job.”

Nu even over uw vrije tijd. Wat zijn uw hobby’s? Heeft de corona situatie hier iets in veranderd?

“Ook in mijn vrije tijd spendeer ik redelijk wat tijd achter de computer, of dit nu is uit interesse en onderzoek naar nieuwe technologieën of het spelen van een computerspel.

Als ik niet achter de computer zit, sta ik op het hockeyveld. Doordeweeks op de training, op zondagochtend om een match te spelen. Helaas heeft dit een heel aantal maanden stilgelegen en de fysieke conditie dus ook. Aanstaande donderdag zullen we voor de eerste keer terug mogen trainen. Dat gaan we wel voelen na vier maanden niet op een veld te hebben mogen staan.

Door de lockdown moet iedereen ook thuis eten. Hoe ziet uw ontbijt, lunch en diner eruit?

“Mijn ontbijt bestaat uit twee grote kommen koffie. Lunch is afhankelijk van dag tot dag. Soms is dat een smos van de bakker, op andere dagen eet ik ’s middags warm. Ik heb natuurlijk ’s middags geen tijd om uitgebreid te koken, maar doe dat ’s avonds wel. Meestal kook ik bewust te veel eten ’s avonds, dat wordt dan de lunch voor de volgende dag.

Als laatste vraag, heeft u nog een boodschap voor uw collega’s bij One-IT?

“Ik kan niet wachten tot we weer op kantoor kunnen werken met ons allen. Het eerste dat we gaan doen zodra de wereld weer terugkeert naar normaal, is eens goed gaan eten met dit toffe team na een drukke werkweek”

Bedankt Steven en nog véél succes!

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email