One-IT

27 mei 2024

Waarom je de B2B E-commerce trein niet mag missen

Geschreven door
Marcando
Mis de B2B E-commerce trein niet

De opkomst van B2C e-commerce is voor velen een zeer lucratieve zaak geweest. Het gemak van online bestellen, beschikbaarheden checken en betalen vanuit heel de wereld werd door veel bedrijven als een zéér nodige en efficiënte evolutie verwelkomd.

Maar wat met de B2B sector? Kunnen dezelfde principes die B2C e-commerce succesvol maakten toegepast worden op die meer bilaterale klant-leverancier relaties? En hoe zorg je ervoor dat je B2B producten op een succesvolle manier online gepositioneerd worden? One-IT en Marcando leggen je in dit artikel uit waarom B2B e-commerce de volgende stap is voor jouw bedrijf.

Evolueer tijdig

Het is vaak een grote sprong om online te gaan verkopen. Je bent niet zeker of de investering wel zal renderen, of je producten zich ertoe lenen om online verkocht te worden en of de stap naar e-commerce nu al nodig is.

Die twijfels kunnen je bedrijf er echter van weerhouden om tijdig te evolueren. Het commercieel landschap verandert, zowel aan de aankoop- als verkoopzijde. Digital natives komen voor het eerst op de markt als aankoopverantwoordelijken, met nieuwe verwachtingspatronen. Zij zijn opgegroeid met de digitale, makkelijk te gebruiken omgevingen van B2C e-commerce en hanteren diezelfde verwachtingen in hun B2B aankoopgedrag.

Bovendien versterkte door de Coronacrisis wereldwijde digitalisering deze tendens nog. Volgend Nasdaq zal in 2040, zo’n 95% van àlle aankopen (ook B2B) online gebeuren. Het kan voor jouw bedrijf dus net het perfecte moment zijn om mee te deinen op die digitale golf, en een sterke basis uit te bouwen voor de toekomst. Stilstaan is achteruitgaan, en het enorme potentieel van online verkopen aan je voorbij laten gaan.

460c2ee0-4d4f-4394-9f30-b28517ba62e8
One-IT

Leer van de koplopers

AB Inbev investeerde de voorbije jaren honderden miljoenen in haar eigen e-commerce platform. Met resultaat: directeur Nick Caton liet in de Tijd weten dat het platform, BEES, voor een gemiddelde klantenstijging van 10% zorgt, dat er meer omzet per klant gerealiseerd wordt, en dat de verwerkingskosten per klant tot wel 30% dalen.

De les die de KMO hieruit kan trekken is dat e-commerce je bedrijf kan omdopen tot een efficiënte; goed gesmeerde verkoopsmachine. De middelen die voorheen ingezet werden in handmatig administratief werk kunnen nu worden gebruikt in het optimaliseren van je verkoopsproces. Ook is het manueel updaten van je online cataloog verleden tijd, en die nieuw gewonnen operationele efficiëntie kan je inzetten in het duurzaam uitbouwen van je webshop en online aanwezigheid. Zo vinden nieuwe klanten zelf hun weg naar je digitale winkel, zonder tussenkomst van derden. Een automatische vermindering van operationele kosten die zich vertaalt naar grotere marges. 

Bovendien kunnen je vertegenwoordigers zich toespitsen op het uitbouwen van bestaande en nieuwe klantenrelaties, gezien alle orders en bestellingen automatisch worden verwerkt. Zo worden je huidige werknemers digitale vertegenwoordigers van je bedrijf die de vernieuwe efficiëntie weerspiegelen en méér gaan verkopen.

Een investering van ettelijke honderden miljoenen is voor de KMO natuurlijk niet weggelegd. Een misvatting die vaak heerst is dat e-commerce trajecten traag en duur zijn. En dat kan voor multinationals zeker het geval zijn. Partijen als One-IT en Marcando hebben zich echter toegespitst op het ontwikkelen van betaalbare, KMO-vriendelijke e-commerce oplossingen. Een webwinkel uitbouwen volgens jouw noden? Je Exact Online Handel koppelen aan je webshop? Begeleiding en ondersteuning bij het ontdekken van e-commerce? Het kan allemaal. Ook voor de KMO.

Conclusie

Laat je niet afschrikken door de vernieuwing van e-commerce. Er komt veel bij kijken, en het is voor je bedrijf een nieuwe uitdaging, maar de voordelen zijn ontelbaar. Het succes van B2C online verkopen kan en zal herhaald worden. Zal jij de B2B e-commerce koploper zijn?

Interesse in onze oplossing?

Bent u tijdens het lezen van dit artikel geïnteresseerd in het uitbouwen van uw eigen webshop?

Twijfel dan niet om ons vrijblijvend te contacteren!